Pārpublicēts no laikraksta “Druva” 17.02.2012
Pamanot uz mašīnas rūsas plankumus, autoīpašnieks sāk meklēt risinājumu, kā rūsēšanu apturēt. Jo rūsa ir ļoti čakla, ja reiz sākusi savu slikto darbu, tā neapstāsies. Ja vien to neapstādinās. Protams, vēl labāk būtu neļaut sākt rūsēt, bet tā kā galvenokārt braucam pa pamatīgi nolietotiem ceļiem, sekas ir neizbēgamas.
Antikorozijas apstrāde automašīnām ir dažāda, var apstrādāt atsevišķas zonas, bet var arī veikt pilnu apstrādi. Sabiedriskās organizācijas “Baltic Anti Rust Association” vadītājs Edgars Gaiķis stāsta, ka antikorozijas apstrādi vislabāk būtu veikt tūlīt pēc mašīnas iegādes, neatkarīgi, vai tiek pirkta jauna vai lietota automašīna: “Īpaši svarīgi tas tieši jaunām mašīnām, jo tādējādi nesāksies korozijas process. Ja mašīna jau vairākus gadus lietota mūsu ceļos un klimatiskajos apstākļos, tā jau būs krietni cietusi no rūsas. Tad jācenšas šo procesu apturēt.” Minētās organizācijas mērķis ieviest Latvijā vienotu antikorozijas apstrādes sistēmu, izmantojot Zviedrijā jau gadiem lietotas tehnoloģijas un līdzekļus. Arī Zviedrijā ir asociācija, kas strādā pie jaunām metodēm, jaunām tehnoloģijām kā cīnīties pret rūsu. Tajā apvienojušies daudzi autoservisi, kas strādā pēc vienotas tehnoloģijas. Arī E.Gaiķis stāsta, ka cenšas apzināt pakalpojuma sniedzējus, kas nodarbojas ar antikorozijas apstrādi, lai iepazīstinātu ar Skandināvijā izmantotām metodēm. Viņš tās apguvis Zviedrijā un vēlas iepazīstināt ar tām citus. “Asociācija vajadzīga, lai servisiem sniegtu nepieciešamo informāciju. Mums pieejamas vairākas datu bāzes, katrai automašīnai ir speciāla pamācība kā pareizi veikt antikorozijas apstrādi. Līdz šim Latvijā galvenokārt izmantoja bituma mastiku, jaunajā tehnoloģijā izmantotie “Mercasol” produkti satur krietni mazāk šķīdinātāju, kā arī alumīnija pulveri, kas sniedz pilnvērtīgāku pretrūsas un šķembu triecienu aizsardzību. No bituma produktiem tas atšķiras ar krāsu un ilgnoturību uz auto virsbūves. Atšķiras arī apstrādes tehnoloģijas,” skaidro E.Gaiķis, piebilstot, ka pirmais serviss Baltijā, kas strādā pēc “Mercasol” metodes ir “Sinhro – C”. Kad mašīna nonāk servisā, tai tiek demontēti paspārņi un aizsargdetaļas. Tad mašīnas apakšu rūpīgi nomazgā, lai atbrīvotu no sāļiem, smiltīm, eļļā, kad viss nožuvis, veic antikorozijas apstrādi. Ar aizsargkārtu tiek pārklāta apakšpuse, visi dobumi un kanālu iekšpuse, kā arī veikta durvju, dzinēja pārsega un bagažnieka vāka izpūšana ar speciāliem aizsargvaskiem. Apstrādē izmanto īpašas izsmidzināšanas dīzes un pagarinājumus, lai piekļūtu šasijas un virsbūves neredzamajām vietām. E.Gaiķis stāsta, ka organizācija izstrādājusi divu veidu garantijas:”Jaunai automašīnai pretrūsas apstrādes garantija var tikt nodrošināta pat 16 gadus, ja tā tiek veikta tūlīt pēc auto iegādes. Lai saglabātu garantiju tik ilgi, atkārtota auto apskate jāveic ik pēc diviem gadiem. Lietotām automašinām, kas vecākas par trim gadiem, garantija tiek dota uz gadu.” Viņš norāda, ka vispārēju antikorozijas apstrādi būtu nepieciešams veikt pat desmit gadus vecām automašīnām, lai paildzinātu to mūžu, jo ziemā ceļu apstrādē izmantotais sāls maisījums ļoti veicina rūsas veidošanos, īpaši, ja ar mašīnu tiek maz braukts. Aktuālākais periods, kad veikt apstrādi, būtu rudens, bet to var darīt arī pēc ziemas, jo aizsargslānis pasargā ne tikai no rūsas, bet arī pret akmeņu un šķembu radītajiem bojājumiem.